Iman dalam Islam: Kenali Rukun Iman dan Huraiannya

rukun iman

Rukun iman merupakan asas penting dalam ajaran Islam yang membentuk kepercayaan dan akidah seseorang Muslim. Dalam kehidupan seharian, pemahaman dan penghayatan terhadap rukun iman bukan sahaja memperkukuhkan iman individu, tetapi juga mempereratkan ikatan dalam masyarakat. Tulisan ini akan menghuraikan setiap komponen rukun iman, menjelaskan maksudnya, serta bagaimana ia membentuk cara hidup seorang Muslim.

Dengan pengetahuan yang mendalam mengenai rukun iman, diharapkan kita semua dapat menjadi umat yang lebih baik, berpegang teguh pada ajaran Allah dan Rasul-Nya. Mari kita selami dengan lebih lanjut untuk memahami betapa pentingnya rukun iman dalam kehidupan kita.

Diriwayatkan oleh Saidina Umar bin Khattab r.a, Jibril a.s bertanya kepada Nabi , “Beritahu akan aku berkenaan dengan Iman.” Lalu Baginda  bersabda:

  أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ، وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ

Maksudnya: “Beriman kepada Allah S.W.T, para MalaikatNya, Kitab-kitabNya, para RasulNya dan Hari Akhirat, serta beriman kepada takdir yang baik dan buruk.”

6 Rukun Iman:

  1. Beriman kepada Allah
  2. Beriman kepada Malaikat
  3. Beriman kepada Kitab
  4. Beriman Kepada Rasul-rasul
  5. Beriman dengan hari akhirat
  6. Beriman dengan takdir

Keyakinan bahawa Allah adalah Tuhan yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan segala sesuatu di alam semesta ini diciptakan serta diatur oleh-Nya. Keimanan ini adalah asas utama dalam agama Islam dan merupakan pokok segala ajaran Islam. Keyakinan kepada Allah sebagai satu-satunya Tuhan yang berhak untuk disembah.

Kepercayaan kepada keesaan Allah dan sifat-sifat-Nya. Kepercayaan kepada Allah adalah asas utama dalam rukun iman. Terdapat tiga aspek penting yang harus kita fahami berkaitan dengan kepercayaan kepada Allah:

1-Percaya Allah Itu Wujud (Ada)

  • Kepercayaan pertama yang perlu kita yakini adalah kewujudan Allah. Dalam setiap aspek kehidupan, kita dapat melihat tanda-tanda keesaan dan kebesaran-Nya. Alam semesta, keindahan ciptaan, serta hukum-hukum yang mengatur segala sesuatu adalah bukti nyata bahawa Allah itu ada. Keyakinan ini bukan sekadar iman buta, tetapi merangkumi pemahaman dan penghayatan terhadap kebesaran-Nya.

2-Percaya Allah Bersifat Sempurna

  • Allah bukan sahaja wujud, tetapi Dia juga bersifat sempurna. Sifat kesempurnaan Allah merangkumi segala aspek, termasuk ilmu, kuasa, dan kebijaksanaan. Allah tidak mempunyai sebarang kelemahan atau kekurangan. Dalam Al-Quran, Allah menggambarkan diri-Nya sebagai Zat yang Maha Mengetahui dan Maha Kuasa. Keyakinan ini memberikan kita ketenangan dan keyakinan dalam menjalani kehidupan, kerana kita percaya bahawa segala sesuatu berada di bawah pengetahuan dan kuasa-Nya yang sempurna.

3-Percaya Allah Tidak Ada Kekurangan

  • Kepercayaan bahawa Allah tidak memiliki kekurangan adalah aspek penting dalam iman kita. Setiap sifat Allah adalah sempurna dan tidak mungkin terdapat cacat atau cela dalam diri-Nya. Ini bermakna, kita boleh bergantung sepenuhnya kepada Allah dalam setiap aspek kehidupan, kerana Dia adalah sumber segala kebaikan dan kesempurnaan. Kepercayaan ini mendorong kita untuk terus berdoa dan memohon pertolongan-Nya, kerana kita yakin bahawa Allah sentiasa mendengar dan memperhatikan hamba-hamba-Nya.

Meyakini bahawa Allah menciptakan malaikat sebagai makhluk yang tidak tampak oleh manusia. Mereka menjalankan tugas tertentu atas perintah Allah, seperti menyampaikan wahyu kepada para nabi, mencatat amalan manusia, dan tugas-tugas lainnya.

Keyakinan kepada keberadaan Malaikat sebagai makhluk ghaib yang diciptakan oleh Allah dari cahaya, yang mempunyai tugas-tugas khusus dan tidak mempunyai kehendak bebas.

1-Kewujudan Malaikat

  • Kita wajib percaya bahawa malaikat itu wujud sebagaimana yang diterangkan dalam Al-Quran dan hadis. Mereka adalah makhluk Allah yang mulia dan berfungsi untuk melaksanakan perintah-Nya. Malaikat tidak pernah derhaka kepada Allah dan sentiasa bertasbih serta beribadat tanpa henti.

2-Sifat-Sifat Malaikat

  • Malaikat memiliki beberapa sifat khas. Mereka tidak mempunyai jantina; malaikat tidak lelaki atau perempuan. Selain itu, mereka juga tidak memiliki sifat, perasaan, atau keinginan seperti manusia. Ini menjadikan malaikat sebagai makhluk yang unik dan terpisah dari sifat-sifat manusia.

3-Mereka Patuh kepada Perintah Allah

  • Malaikat sentiasa patuh kepada segala perintah Allah. Sebagai contoh, kisah malaikat Munkar dan Nakir yang dikatakan enggan menyoal orang mati yang ditalkin adalah palsu, kerana ia menunjukkan sikap tidak patuh kepada perintah Allah. Begitu juga dengan kisah malaikat Harut dan Marut yang dikatakan terlibat dalam maksiat adalah tidak benar, kerana ia bertentangan dengan sifat malaikat yang sentiasa taat kepada Allah.

4-Kemampuan menjelma dalam pelbagai rupa

  • Malaikat juga mempunyai kemampuan untuk menjelma dalam rupa manusia, seperti yang disebutkan dalam Al-Quran dan hadis. Ini menunjukkan bahawa mereka boleh berinteraksi dengan manusia dalam bentuk yang boleh dikenali.

5-Kehidupan Malaikat

  • Malaikat adalah makhluk yang mempunyai nyawa dan akan mati, namun umur mereka sangat panjang. Mereka tidak makan dan minum, menjadikan mereka berbeza daripada manusia. Malaikat disebut dalam konteks yang lebih awal sebelum kitab-kitab dan rasul, bukan kerana mereka lebih mulia, tetapi kerana peranan penting mereka dalam menyampaikan wahyu kepada para rasul.

Dengan memahami sifat dan peranan malaikat, kita dapat menghargai kehadiran mereka sebagai makhluk yang taat kepada Allah. Keyakinan terhadap wujud malaikat adalah satu aspek penting dalam iman yang mendalam kepada ajaran Islam.

Meyakini bahawa Allah menurunkan wahyu-Nya dalam bentuk kitab-kitab-Nya kepada para rasul. Kitab-kitab tersebut termasuk Taurat, Injil, Zabur, dan akhirnya Al-Quran sebagai wahyu yang terakhir yang membatalkan dan menggantikan kitab-kitab sebelumnya.

1-Kitab-Kitab Suci sebagai Kalam Allah

  • Kita harus percaya bahawa Allah telah menurunkan kitab-kitab suci kepada rasul-rasul-Nya melalui malaikat. Kitab-kitab ini mengandungi kalam Allah yang penuh hikmah dan petunjuk hidup. Setiap kitab ini adalah panduan bagi umat manusia untuk menjalani kehidupan yang diredhai-Nya.

2-Kebenaran dan Ketepatan Kandungan Kitab

  • Setiap kandungan dalam kitab-kitab suci adalah benar dan tidak boleh diragui. Antara kitab yang wajib diketahui dengan terperinci adalah Taurat, Zabur, Injil, dan Al-Quran. Meskipun kita mempunyai empat kitab utama, adalah penting juga untuk percaya bahawa terdapat kitab-kitab suci lain yang telah diturunkan.

3-Hubungan-Kait dengan Kitab-Kitab Lain

  • Kitab-kitab lain, seperti kitab Hindu, sering kali mempunyai persamaan dengan ajaran Islam. Ini mungkin menunjukkan bahawa kitab-kitab tersebut merupakan kitab suci yang telah diselewengkan, seperti Bible. Dalam konteks ini, mungkin juga pengasas-pengasas kitab tersebut adalah nabi-nabi yang diutus oleh Allah.
  • Namun, kita perlu ingat bahawa Guru Nanak, pengasas agama Sikh, tidak boleh dianggap sebagai nabi, kerana tiada lagi nabi selepas Nabi Muhammad s.a.w.

4-Pemeliharaan kesucian al-Quran

  • Wajib untuk percaya bahawa semua kitab selain Al-Quran telah dimansuhkan. Kecuali Al-Quran, kitab-kitab tersebut hanya relevan untuk zamannya sahaja. Al-Quran, sebaliknya, adalah kitab yang terpelihara dari penyelewengan dan akan terus digunakan hingga hari kiamat.

5-Ketepatan dan Kesahihan Al-Quran

  • Semua ayat dalam Al-Quran adalah mutawatir, tiada yang dhaif, palsu, atau terkeliru. Perlu diingat bahawa Al-Quran dan hadis adalah berbeza. Nabi Muhammad s.a.w. amat menjaga Al-Quran sehingga pada satu ketika, beliau membenarkan hanya Al-Quran ditulis daripada Baginda.

6-Keserasian dan Kesesuaian Al-Quran dengan Zaman

  • Kita juga wajib percaya bahawa semua kandungan Al-Quran adalah sesuai untuk semua zaman. Menyatakan bahawa Al-Quran kolot atau tidak sesuai boleh merosakkan aqidah seseorang. Oleh itu, adalah perlu untuk kita belajar dan memahami maksud isi kandungan Al-Quran.

7-Tanggapan kita terhadap Al-Quran

  • Jangan sekali-kali menghina Al-Quran dengan menyatakan bahawa ia tidak sesuai, kolot, atau ketinggalan zaman, kerana ini boleh menyebabkan seseorang terkeluar dari Islam. Kita hendaklah berpuas hati dan redha dengan Al-Quran, serta yakin bahawa ia adalah panduan terbaik untuk kehidupan kita.

Dengan memahami dan menghayati kepercayaan terhadap kitab-kitab suci, khususnya Al-Quran, kita dapat memperkuat iman dan menjadikan Al-Quran sebagai panduan utama dalam menjalani kehidupan yang diredhai Allah.

Meyakini bahawa Allah mengutus rasul-rasul-Nya untuk membawa petunjuk kepada umat manusia. Nabi Muhammad SAW adalah rasul yang terakhir, dan beliau menyampaikan wahyu terakhir, iaitu Al-Quran. Nabi Muhammad diakui sebagai Rasul terakhir yang menyampaikan wahyu Allah secara sempurna dan universal.

1-Rasul sebagai pembimbing

  • Rasul adalah individu yang dipilih oleh Allah untuk memberikan petunjuk kepada umat. Semua Rasul adalah benar, dan kita wajib mengetahui dengan terperinci tentang Rasul-rasul yang disebut dalam Al-Quran, sementara yang lainnya cukup dipercayai secara umum.

2-Tanggungjawab Rasul

  • Rasul-rasul telah menunaikan tanggungjawab mereka dengan sebaik mungkin. Contohnya, Nabi Yunus yang telah meninggalkan kaumnya seketika tetapi diampunkan Allah dan kembali menunaikan tugasnya. Kisah Nabi Yunus mengajar kita tentang kesukaran dalam menjalankan kerja-kerja agama dan menjadi panduan bagi kita untuk terus tabah dalam menghadapi cabaran.
  • Nabi Muhammad s.a.w. juga menasihatkan agar kita tidak melebihkan diri berbanding Nabi Yunus, menunjukkan kesederhanaan dalam memandang peranan Rasul.

3. Sifat maksum Rasul

  • Rasul-rasul adalah ma’sum, yang bermaksud mereka terpelihara dari segala bentuk dosa, sama ada dengan sengaja atau tidak. Kesalahan mungkin berlaku kepada para sahabat, tetapi bukan kepada para nabi. Ini adalah untuk dijadikan teladan dan pedoman kepada kita.
  • Penting juga untuk diingat bahawa Rasul-rasul tidak mungkin mengalami penyakit gila, kerana hal ini akan menjatuhkan maruah dan menggugat kedudukan mereka sebagai nabi.

4-Asas ajaran Rasul

  • Asas ajaran Rasul-rasul adalah tauhid, dan mereka tidak pernah mengajarkan syirik kepada umat. Nabi Muhammad s.a.w. adalah penyudah bagi segala Rasul dan penutup bagi sekelian nabi. Oleh itu, sesiapa yang mendakwa memiliki sifat-sifat nabi, seperti ma’sum, adalah salah, contohnya dalam ajaran Syiah yang mendakwa imam mereka ma’sum.

5-Mukjizat sebagai bukti kebenaran

  • Rasul-rasul mempunyai mukjizat sebagai bukti kebenaran mereka. Mukjizat terbesar Nabi Muhammad s.a.w. adalah Al-Quran, yang kekal hingga ke akhir zaman. Ini menandakan bahawa Al-Quran adalah panduan abadi bagi umat manusia.

6-Perantara antara Allah dan Manusia

  • Rasul-rasul berfungsi sebagai perantara antara Allah dan manusia, menunjukkan cara beribadat dan berterima kasih kepada Allah. Mereka adalah individu yang suci, tidak mengamalkan ilmu yang bertentangan dengan ajaran Allah. Mereka berbeza dengan tukang tenun, ahli sihir, atau bomoh yang memuja jin dan syaitan.

7-Akhlak Rasul yang mulia

  • Rasulullah dan pengikutnya dikenali sebagai orang yang bercakap benar, hidup bersih, dan menjauhi kekotoran. Kehidupan mereka mulia dan sentiasa berhubung dengan Allah.

Dengan memahami peranan dan tanggungjawab Rasul, kita dapat meningkatkan keimanan dan menjadikan ajaran mereka sebagai panduan dalam kehidupan. Rasul adalah teladan yang patut kita contohi dalam usaha untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik.

Meyakini bahawa kehidupan di dunia ini adalah sementara dan selepas mati, setiap individu akan dibangkitkan untuk dihisab dan menerima balasan berdasarkan amal perbuatan mereka. Keyakinan kepada Hari Kiamat, di mana semua makhluk akan dibangkitkan kembali dan diadili oleh Allah berdasarkan amal perbuatan mereka di dunia.

Percaya kepada hari akhirat adalah salah satu rukun iman yang penting dalam ajaran Islam. Ia merangkumi kepercayaan kepada kehidupan selepas mati, termasuk syurga, neraka, dosa, pahala, mahsyar, dan azab kubur.

1-Kehidupan selepas mati

  • Kepercayaan kepada hari akhirat bermakna kita percaya akan adanya kehidupan selepas mati. Ini termasuk pengiraan amalan baik dan buruk yang telah kita lakukan semasa hidup di dunia. Kita percaya bahawa pada hari pembangkitan, tubuh kasar manusia yang telah merasai pelbagai kesusahan dan kesenangan semasa di dunia akan dibangkitkan semula.

2-Perbezaan dengan konsep Reinkarnasi (Konsep kelahiran semula)

  • Dalam ajaran Hindu, terdapat konsep reinkarnasi, di mana roh berpindah ke tubuh yang baru selepas kematian. Namun, dalam Islam, keyakinan kita adalah berbeza. Kita percaya bahawa tubuh yang akan disiksa atau dibalas adalah tubuh yang asal, bukan yang baru. Pandangan ini adalah lebih logik dan munasabah, kerana ia mengaitkan kehidupan di dunia dengan kehidupan selepas mati.

3-Kebangkitan semula

  • Adalah lebih mudah bagi Allah untuk mengadakan semula sesuatu yang telah ada berbanding menciptakan sesuatu dari yang tiada. Ini menekankan kekuasaan Allah yang mutlak dalam membangkitkan semula manusia pada hari akhirat.

4-Nikmat kepercayaan

  • Nikmat beriman kepada Allah dan hari akhirat adalah nikmat yang paling besar. Kepercayaan ini memberi makna dan tujuan kepada kehidupan kita, serta membentuk akhlak dan tingkah laku kita sebagai hamba-Nya.

5-Perhitungan amalan

  • Kita wajib yakin bahawa akan ada pengiraan amalan di akhirat, termasuk amalan yang sekecil mana sekalipun. Surah al-Zalzalah, ayat 7 dan 8, mengingatkan kita bahawa setiap perbuatan akan dihitung. Oleh itu, tidak perlu risau jika tidak mendapat balasan di dunia, kerana keadilan Allah pasti akan terlaksana di akhirat.

6-Kesan kepercayaan kepada Akhirat

  • Jika manusia tidak percaya kepada balasan di hari akhirat, mereka akan berani melakukan kejahatan. Adanya syurga dan neraka adalah penting untuk mengawal tingkah laku manusia dan memberikan arah tuju dalam hidup mereka.

7-Penyelesaian pertikaian manusia

  • Penyelesaian sebenar kepada segala masalah dan pertikaian adalah di hari akhirat. Ini membuktikan bahawa Allah adalah Maha Adil, yang tidak akan membiarkan sebarang kezaliman berlaku tanpa balasan.

Kepercayaan kepada hari akhirat adalah asas yang membentuk kehidupan seorang Muslim. Ia memberi motivasi dan kekuatan untuk menjalani kehidupan yang lebih baik, serta memastikan kita sentiasa berusaha untuk melakukan kebaikan. Dengan yakin kepada hari akhirat, kita dapat hidup dengan penuh harapan dan ketenangan.

Meyakini bahawa segala sesuatu yang berlaku di dunia ini sudah ditentukan oleh Allah, baik yang baik mahupun yang buruk. Iman kepada takdir memberi ketenangan dan kesabaran kepada umat Islam dalam menghadapi segala ujian dan cabaran hidup.

Percaya kepada takdir adalah salah satu prinsip penting dalam Islam. Ia merujuk kepada kepercayaan bahawa Allah telah menentukan segala yang baik dan buruk bagi setiap makhluk-Nya sebelum mereka dicipta.

1- Qada’ dan Takdir

  • Sesetengah ulama berpendapat bahawa qada’ adalah ketentuan secara kasar, manakala takdir merujuk kepada ketentuan yang lebih terperinci atau perlaksanaan qada’. Istilah lain yang sering digunakan untuk takdir adalah “sunnatullah,” yang merujuk kepada ketetapan Allah untuk segala makhluk yang dicipta-Nya. Ada juga ulama yang berpendapat bahawa takdir berkaitan dengan ilmu Allah yang sempurna, seolah-olah menentukan segala-galanya.

2- Sunnatullah dan Hukum alam

  • Contoh yang sering digunakan untuk menjelaskan sunnatullah adalah seperti pisau yang memotong tembikai. Ia tidak bermaksud bahawa kita dipaksa untuk memotong tembikai, tetapi menunjukkan bagaimana ketetapan Allah berfungsi. Pengetahuan tentang sesuatu tidak bermakna memaksa berlakunya perkara tersebut.

3- Permasalahan dalam kepercayaan kepada takdir

Dua persoalan besar sering timbul dalam kalangan umat Islam berkaitan dengan takdir:

  • Jika kekufuran ditakdirkan untuk seseorang, mengapa ia dibebankan dengan iman dan amal?
  • Sekiranya segala kebaikan dan keburukan berlaku dengan kehendak Allah, maka mengapa kekejian masih terjadi?

4- Tiga Golongan dalam Pemahaman Tentang Takdir

  • Golongan Pertama: Qadariah dan Syiah

Golongan ini berpendapat bahawa manusia mencipta sendiri perbuatan dan tindak-tanduk mereka. Mereka mendakwa bahawa perbuatan manusia tidak dijadikan oleh Allah, justeru mereka layak menerima pahala atau dosa.

Pendapat ini ditentang oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan alasan bahawa:

  • Ayat al-Quran menyatakan bahawa Allah mencipta segala sesuatu dan menguasai segala-galanya.
  • Apakah mungkin kuasa Allah yang mutlak boleh ditandingi oleh manusia?
  • Siapakah yang mencipta syaitan jika kita tidak boleh mengaitkan penciptaan keburukan dengan Allah?
  • Golongan Kedua: Jabariyah dan Jahmiah

Golongan ini berpendapat bahawa manusia tidak mempunyai kuasa dan tiada pilihan. Mereka beranggapan bahawa perbuatan mereka adalah dari Allah, dan oleh itu tidak bertanggungjawab terhadap dosa.

Dijawab oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah. Jika manusia tidak mempunyai pilihan, tiada beza antara perkara yang boleh dipilih dan yang tidak boleh. Ini menimbulkan masalah dalam keadilan sistem hukuman dan ganjaran.

  • Golongan Ketiga: Ahli Sunnah Wal Jamaah

Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah golongan yang sejalan dengan al-Quran dan as-Sunnah. Mereka percaya bahawa manusia mempunyai kuasa, usaha, dan ikhtiar yang terhad. Walaupun manusia boleh memilih tindakan mereka, sifat “menghendaki” adalah ciptaan Allah. Sifat “menghendaki dan memilih” yang ada pada manusia adalah terbatas. Ini bermakna, Allah menciptakan kita dengan pilihan, tetapi hasil pilihan tersebut tetap berada di bawah pengetahuan dan kehendak-Nya.

Dalam konteks kesihatan, walaupun doktor memberikan ubat, keyakinan kita haruslah bahawa yang menyembuhkan adalah Allah, bukan ubat atau doktor. Allah adalah yang mematikan dan menghidupkan kita, walaupun secara zahirnya, kejadian itu disebabkan oleh kemalangan atau racun.

Tanpa kepercayaan kepada takdir, kita mungkin akan sentiasa merasa kecewa dan resah. Namun, dengan yakin kepada takdir, kita dapat hidup dalam keadaan tenang dan redha, menerima segala ketentuan Allah dengan lapang dada.

Kepercayaan kepada takdir adalah penting dalam membentuk pemahaman kita tentang kehidupan dan peranan kita sebagai hamba Allah. Dengan memahami dan menerima takdir, kita dapat menjalani kehidupan dengan lebih baik dan berkeyakinan bahawa setiap peristiwa mempunyai hikmah yang tersendiri.

Mengapa Rukun Iman Penting dalam Islam?

Rukun Iman sangat penting dalam Islam kerana ia adalah asas utama yang membentuk kepercayaan dan pegangan hidup seorang Muslim. Dengan meyakini enam prinsip utama ini, seorang Muslim mengakui keesaan Allah, memahami peranan Malaikat, serta menghormati wahyu dalam kitab-kitab suci dan pesanan yang dibawa oleh para rasul. Selain itu, ia juga merangkumi kepercayaan terhadap kehidupan selepas mati dan takdir yang ditentukan oleh Allah.

Pemahaman yang mendalam tentang Rukun Iman tidak hanya mengukuhkan hubungan seorang Muslim dengan Allah, tetapi juga membimbingnya untuk menjalani kehidupan dengan penuh kesedaran moral. Ia membantu memperkukuh ketabahan hati dalam menghadapi ujian hidup dan memotivasi untuk berbuat kebaikan serta menjalankan tanggungjawab sosial dengan penuh rasa hormat dan keikhlasan.

Apa perbezaan Rukun Iman dan Rukun Islam?

Rukun Iman dan Rukun Islam adalah dua elemen asas dalam agama Islam yang saling melengkapi, tetapi mempunyai fokus yang berbeza. Rukun Iman lebih tertumpu kepada aspek kepercayaan dan keyakinan dalam hati seorang Muslim. Ia merangkumi enam pokok ajaran utama, iaitu: percaya kepada Allah, malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, Hari Kiamat, serta takdir atau qada dan qadar Allah. Prinsip-prinsip ini menjadi tunjang kepada keimanan dan pembentukan spiritual seseorang Muslim.

Manakala, Rukun Islam pula merujuk kepada lima amalan utama yang wajib dilaksanakan oleh setiap Muslim. Amalan-amalan tersebut adalah: mengucap syahadah (pengakuan iman), mendirikan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan zakat (sumbangan kepada golongan yang memerlukan), serta menunaikan ibadah haji ke Makkah bagi mereka yang berkemampuan. Rukun Islam menekankan amalan praktikal yang menunjukkan ketaatan dan komitmen seseorang Muslim terhadap tuntutan agama. Secara keseluruhannya, Rukun Iman adalah asas kepada keyakinan, sementara Rukun Islam adalah manifestasi keimanan tersebut dalam bentuk amalan harian.

5/5 - (1 vote)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *