Petikan dari kitab Riyadhus Solihin oleh Imam al-Nawawi:
عن أبي ذرٍّ رضي الله عنه: أنَّه سَمِعَ رسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يقولُ: ((مَنْ دَعَا رَجُلًا بالكُفْرِ، أو قالَ: عَدُوَّ اللهِ، وَلَيْسَ كَذلكَ إلا حَارَ عَلَيْهِ)). متفق عليه
((حَارَ)): رَجَعَ
قال ابن دقيق العيد: هذا وعيد عظيم لمن كفَّر أحدًا من المسلمين وليس كذلك، وهي ورطة عظيمة وقع فيها خلق كثير من المتكلمين، ومن المنسوبين إلى السنَّة، وأهل الحديث، لما اختلفوا في العقائد فغلظوا على مخالفيهم. وحكموا بكفرهم، والحق أنه لا يكفر أحد من أهل القبلة إلا بإنكار متواتر من الشريعة عن صاحبها، فإنه حينئذ يكون مكذبًا للشرع. انتهى. (إحكام الأحكام، ٤/٧٦)
Terjemahan:
Daripada Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu bahawa beliau mendengar Rasulullah sallaLlahu ‘alayhi wa sallama bersabda: “Sesiapa yang memanggil seseorang dengan panggilan kafir atau berkata musuh Allah, sedangkan orang itu tidaklah begitu, maka panggilan itu kembali kepadanya”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Berkata Ibn Daqiq al-‘Eid (alim mazhab Maliki dan Syafi’e, lahir 1228M di Yanbu dan meninggal di Kaherah 1302M): “Ini adalah ancaman azab yang besar bagi sesiapa yang mengkafirkan seseorang muslim sedangkan orang itu tidak seperti yang dikatakan. Ia adalah kesilapan besar yang ramai orang terjerumus di dalamnya, termasuk daripada golongan ulama ilmu Kalam, orang yang menisbahkan dirinya dengan sunnah dan Ahlul Hadith yang terjebak apabila mereka berselisih pendapat dalam perkara akidah lalu mereka bersikap keras terhadap lawan mereka dengan menghukum kafir. Sedangkan seseorang ahlul kiblat tidak dikafirkan melainkan setelah dia mengingkari perkara mutawatir dalam syariah. Dalam keadaan itu, (boleh menghukumnya kafir – oleh mahkamah) kerana dia telah mendustakan syariah.” (Kitab Ihkam al-Ahkam, 4/76)